علت سوختن واشر سرسیلندر

سوختن واشر سر سیلندر

 

Inside a cylinder with a destroyed piston

 

علت سوختن واشر سرسیلندر: واشر سر سیلندر به دلیل تشابه اسمی که با سر سیلندر دارد به شنوندگان القا می کند که گویی یکی از اجزای سر سیلندر است حال آنکه این قطعه یک بخش مجزا در موتور است که عملکرد مستقل دارد ولی به گونه ای به سر سیلندر نیز مربوط است و کار آن را تکمیل می کند. وظیفه اصلی واشر سر سیلندر این است که بین سیستم های مختلف احتراق، آب و روغن رسانی یک آب بندی ایجاد کند تا این سه سیستم بتوانند بدون تداخل در کار یکدیگر عملکرد طبیعی خود را داشته باشند. واشر سر سیلندر این کار را به این صورت انجام می دهد که با پوشش کامل فضای بین سیلندر ها از خروج سوخت و گاز به خارج و ورود آب و روغن به داخل جلوگیری می کند تا هر کدام فقط در محفظه ی مخصوص خودکار کنند. در مورد واشر سر سیلندرها می توانید از تجربیات کارشناسان شرکت امداد خودروی ارومیه نیز استفاده کنید.

در حقیقت واشر سر سیلندر به نوعی کار کمپرس کردن موتور و عایق بندی آن را انجام می دهد.هم چنین کارکرد صحیح این قطعه تاثیر به سزایی در ترکیب و فشرده سازی کامل هوا و سوخت در محفطه احتراق را دارد که باعث می شود فرایند آزاد سازی انرژی و انفجار به بهترین شکل خود صورت بگیرد. علاوه بر آن این قطعه با جلوگیری از فشار ایجاد شده ناشی از انفجار محفظه احتراق به پایین آمدن سیلندر کمک می کند.

همانطور که می بینیم عملکرد صحیح این قطعه نقش مهمی در کارکدر بهینه موتور دارد و کیفیت و جنس آن تاثیر مستقیم بر طول عمر موتور خودرو و خود آن دارد وبرعکس؛ یعنی سوختن آن یا به عبارتی تغییر شکل ظاهری آن مانند ایجاد ترک وشکستگی یا کج شدن می تواند منجر به از کار افتادگی موتور یا ایجاد اختلال در عملکرد نرمال آن باشد.

 

 

جنس واشر سرسیلندر

 

طبق وظایفی که ما برای واشر سر سیلندر بر شمردیم می توان حدس زد که جنس این قطعه  کلیدی باید بسیار مقاوم و سخت باشد چرا که در معرض انواع اقسام فشار ها و نیروهای قوی قرار می گیرد. اجزای تشکیل دهنده واشر سر سیلندر از پنبه ی نسوز، آلیاژ های فولاد و مس تشکیل شده که هر کدام بخشی از وظایف آن را تکمیل می کنند.

قابل ذکر است که هم اکنون برای ساخت واشر سر سیلندر از فولاد چند لایه(MLS) استفاده می کنند چرا که از مقاومت بالایی در برابر فشار و دمای موتور برخوردار است اما در قطعات قدیمی تر از کامپوزیت آزبست و گرافیت و در بعضی موارد از مس نیز برای ساخت آنها استفاده می شده است.

ترتیب چینش این قطعه بر اساس وظایفی که هر بخش آن بر عهده دارد اولویت بندی می شود به این صورت که لایه آزبست  که از جنس پنبه نسوز است بالاتر از بقیه قسمت ها قرار می گیرد سپس نوبت به ورق فلزی که وظیفه تحمل فشارهای حرارتی وارده از سر سیلندر و بلوک سیلندر را دارد می رسد و در نهایت در گرم ترین بخش موتور رینگ فولادی قرار دارد .

گفتنی ست که امروزه به دلیل مضراتی که واشر های آزبست برای سلامتی انسان در پی دارد استفاده از آن به شدت کاهش یافته و واشر های فلزی جایگزین آن شده اند.

واشر سر سیلندر ها بر اساس ماده مصرفی در ساخت آنها به ۴ دسته کلی تقسیم بندی می شوند من جمله:

  1. الاستورمیک
  2. مس
  3. کامپوزیت
  4. فولاد چند لایه

که به روز ترین نوع آنها واشر سر سیلندر های فولد چند لایه هستند که از ۲ تا ۵ لایه نازک ساخته شده اند.

 

 

سوختن واشر سر سیلندر

 

واشر سر سیلندر نیز مانند بقیه قطعات خودرو همواره در معرض سوختن و خراب شدن قرار دارد به این صورت که اگر این قطعه خراب شود نشانه هایی از قبیل:

  • تغیر رنگ روغن به سفید شیری
  • جوش آوردن موتور
  • خروج دود آبی  یا سفید رنگ از اگزوز
  • لرزیدن موتور
  • وجود حباب در رادیاتور و مخزن خنک کننده
  • مشاهده روغن ترکیب شده با آب
  • متورم شدن شیلنگ های متصل به رادیاتور
  • کاهش میزان خنک کننده بدون وجود دلیل منطقی یا نشتی در آن
  • گرم شدن بیش از اندازه موتور
  • کاهش قدرت موتور و عدم کارکرد صحیح
  • نشتی داخلی موتور
  • کم شدن مایعات خودرو هر چند وقت یکبار

 

را به همراه دارد. البته باید گفت که اصلی ترین عارضه و خروجی خراب شدن این قطعه گرم شدن بیش از حد موتور است که در پی آن خود سر سیلندر نیز به دلیل منبسط شدن سر سیلندر و بلوک موتور خراب شده و دچار یک انفجار مخرب در بدنه آن می شود.

 

A woman works on a car head gasket at the "Fonderie du Poitou Aluminium" a foundry plant which is part of the Montupet group on January 19, 2012 in Ingrandes near Chatellerault. Montupet is a French-owned aluminium foundry and has long been recognised as an industry leader in the manufacture of complex cast aluminium components for the automotive industry worldwide. AFP PHOTO ALAIN JOCARD (Photo credit should read ALAIN JOCARD/AFP via Getty Images)

۱۱ علت سوختن واشر سرسیلندر

 

سوختن واشر سر سیلندر یکی از معضلات مشترک رانندگان به ویژه در فصل تابستان می باشد که اکثر رانندگان آن را تجربه کرده اند و با مشکلات آن آشنا هستند. پس بهتراست که قبل ایجاد این مشکل با آگاهی از عوامل ایجاد این مشکل از بروز آن پیشگیری کنیم تا درگیر مشکلات ناشی از آن نشویم.

همانطور که اشاره کردیم افزایش غیر طبیعی دمای موتور علت اصلی خرابی آن است که در پی عملکرد نادرست سیستم خنک کننده به وجود می آید .

از جمله دلایلی که باعث اختلال در عملکرد سیستم خنک کننده می شوند می توان به :

 

  1. کم شدن آب رادیاتور
  2. معیوب شدن ترموستات
  3. وجود نقص فن در واتر پمپ و عدم گردش عادی جریان آب در موتور
  4. رانندگی های طولانی مدت عللخصوص در فصول گرم سال که در پی آن موتور بیش از اندازه گرم می شود
  5. پیچ خوردگی های شلنگ ورودی و خروجی رادیاتور
  6. خرابی پروانه
  7. ایجاد رسوبات در سیستم خنک کننده
  8. رانندگی نادرست و غیر اصولی
  9. بسته شدن مجرا های جریان آب در موتور
  10. عدم بستن اصولی و صحیح واشر سر سیلندر در جای مناسب و درست
  11. سفت بودن بیش ازحد سوپاپ ها و در نتیجه جوش آوردن موتور

 

اشاره کرد. دلایل بالا از عمده علت هایی هستند که ممکن است منجر به سوختن واشر سرسیلندر شوند.

 

 

واشر سر سیلندر با کیفیت بخرید

 

یکی دیگر از دلایلی که شاید به آن توجه کافی نشود کیفیت ساخت واشر سر سیلندر است. خوشبختانه این قطعه از جمله قطعه های کم هزینه و ارزان خودرو نسبت به دیگر قطعات آن است پس پیشنهاد ما این است که برای مطمئن شدن از جنس آن برای خرید آن مبلغ خوبی را در نظر بگیرید و از فروشندگان معتبر درخواست یک واشر سر سیلندر با کیفیت را داشته باشید تا اولین گام را در جهت افزایش طول عمر موتور خودرو و سر سیلندر خود بردارید.

 

 

هزینه تعمیر یا تعویض واشر سر سیلندر

 

در بالا هم گفتیم که خود واشر سیلندر هزینه بالایی ندارد ولی تعمیر یا تعویض آن می تواند هزینه های بالایی برایتان روی هم رفته بتراشد چرا که برای تعمیر آن نیاز است بسیاری از قطعات دیگر مانند تایمینگ، منیفولد ورودی و اگزوز، قطعات سر سیلندر و خود سر سیلندر باز شوند و این در صورتی ست که شانس بیاورید  و دلیل خرابی آن افزایش دمای موتور نباشد چون در آن زمان باید به تراشکار هم سری بزنید.

 

 

نتیجه گیری نهایی

 

مشاهده کردیم که واشر سر سیلندر هر چند که قطعه ی بسیار کوچک و ارزانی ست ولی نقش قابل توجهی در سلامت خودرو و موتور آن بازی می کند و خرابی آن هزینه های گزافی در پی دارد.ولی با توجه کافی به علائم آن و سرویس مرتب ماشین  می توانیم از عواقب آن به راحتی دور بمانیم .

 

۴.۱/۵ - (۳۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

تماس بدون کد 1894