گیرپاژ خودرو یا قفل شدن موتور

قفل شدن موتور خراب

گیرپاژ خودرو یا قفل شدن موتور چیست و چه زمانی اتفاق می افتد؟ یکی از بدترین اتفاقهایی که ممکن است برای هر فردی که خودرو دارد اتفاق بیفتد قفل کردن موتور و از کار افتادن آن یا به اصطلاح گیرپاژ کردن آن است. این اتفاق جزو اتفاق هایی ست که به ندرت و بسیار کم برای خودرویی رخ می دهد ولی هر چند با احتمال کم امکان رخ دادن آن وجود دارد و ممکن است گریبان گیر هر راننده ای بشود و دمار از روزگارش در آورد؛ چرا که هزینه های بسیار گزافی را برای صاحب خودور به بار می آورد. از این رو ما در این مقاله از امداد خودرو ارومیه می خواهیم شما را با صفر تا صد این مقوله آشنا سازیم تا اطلاعات کافی در مورد این اتفاق نادر ولی کمر شکن داشته باشید تا در مواقع لازم وارد عمل شوید.

 

 

مقالات پربازدید سایت(حتما بخوانید)

امداد خودرو ارومیه

 

تعریف گیرپاژ یا قفل شدن خودرو

 

گیرپاژ یا تلفظ دیگر آن گیرپاچ کلمه ایست که مکانیک ها در عموم از آن برای توضیح اتفاقی استفاده می کنند که در آن یاتاقان های میل لنگ یا شاتون ها به یکدیگر می چسبند. این مشکل طی بالا رفتن بیش از حد دمای موتور و خنک نشدن سیلندر ها اتفاق می افتد چرا که بالا رفتن دمای سیلندر ها موجب منبسط شدن پیستون ها و در نهایت گیرپاژ شدن موتور می شود. بله باز هم بالا رفتن دمای موتور. از عوارض  و مشکلاتی که بالا رفتن دمای موتور می تواند برای شما و خودرویتان داشته باشد هر چه قدر بگوییم کم است و همانطور که در مقاله های دیگر سایتمان به دفعات به این موضوع اشاره کردیم باید همیشه از درست کار کردن سیستم خنک کننده موتورمان و خنک شدن سیلندر ها مطمئن باشیم چوت این قضیه می تواند موجب گیرپاژ کردن و ورود خسارات بسیار شدیدی به سیلندر ها، پیستون، شاتون و میل لنگ شود. در ادامه به دلایل، نشانه های تشخیص و راه حل های این موضوع خواهیم پرداخت.

 

تشخیص گیرپاژ کردن موتور

 

تشخیص این موضوع به غایت ساده است و شما با یک امتحان ساده می توانید به این موضوع پی ببرید به این صورت که اگر ماشین شما دارای دنده دستی باشد آن را روی دنده ۵ قرار دهید و سپس شروع به هل دادن خودرویتان بکنید. اگر خودروی شما شروع به حرکت کرد عالی است چون یعنی موتور خودروی شما سالم است ولی اگر قادر به هل دادن خودرویتان نشدید آن موقع است که باید به ملاقات با مکانیکتان فکر کنید.

 

 

دلایل قفل کردن موتور

 

قفل کردن موتور خودرو دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که عمده ترین آن به عوامل داغ کننده ی موتور بر می گردد و ممکن است این اتفاق توسط هر قطعه ای به وقوع بپیوندد. بیایید نگاهی بیندازیم به عوامل گیرپاژ خودرو.

 

 

کاهش میزان روغن موتور

 

فاجعه بارترین حالت قفل کردن موتور زمانی رخ می دهد که میزان روغن موتور در کارتل به شدت کاهش یابد یا به علت دیر تعویض کردن آن شل و کثیف شود. در این صورت پیستون ها مجبور به ادامه فعالیت به صورت خشک و خالی خواهند شد که این قضیه داغ کردن پیستون ها و گیر کردن شاتون در داغ رینگ پیستون را در پی دارد. در این حالت به دلیل فشار وارد شده به شاتون باعث کج شدن آن میشود و نهایتا موجب تاب برداشتن و ترک خوردن سیلندر می شود. در این مورد متاسفانه باید رینگ، میل لنگ، یاتاقان ها و سیلندر همگی باهم تعویض گردند چرا که میزان کج شدگی شاتون بسیار زیاد از حد است.

ولی اگر شانس بیاورید و این اتفاق در حالتی انفاق بیفتد که سرعت و دور موتور پایین باشد نیازی به تعویض همه ی قطعات نیست چرا که در این مورد شاتون به مقدار کمی دچار خمیدگی می شود و باعث ایست موتور از حرکت نمی شود ولی در عین حال به دلیل برخورد مداوم با سیلندر باعث تولید صدای زیاد و کاهش قدرت موتور می شود که در عموم به آن شاتون زدگی می گویند. این مواقع باید شاتون و پیستون عوض شده و سیلندر را هم به تراشکاری ببرید.

 

 

کمبود آب در رادیاتور

همانطور که گفتیم یکی از اصلی ترین عوامل قفل کردن خودرو داغ شدن موتور می باشد. یکی از بخش هایی که موتور را خنک می کند رادیاتور خودرو است که اصلی ترین مؤلفه آن آب می باشد پس باید همواره از کافی بودن سطح آب رادیاتور مطمئن باشیم تا عمل خنک سازی رادیاتور به موقع انجام شود هر چند که دلیل اصلی گیرپاژ این موضوع نیست ولی تاثیر زیادی دارد.

 

 

میزان کیفیت روغن موتور

بارها در مقالات قبلی به میزان تاثیری که یک روغن موتور با کیفیت بر روی سلامت خودروی شما می گذارد صحبت کردیم و این بار هم می گوییم که اگر می خواهید از قفل شدت موتور خود دوری کنید باید به سطح روغن موتور و کیفیت آن توجه کافی داشته باشید و همواره روغن موتور با کیفیتروغن موتور استفاده کنید. روغن کاری و روان حرکت کردن قطعات کلید موتور ملزم به وجود روغن موتور می باشد .هم چنین روغن موتور دمای موتور را نیز تا حد قابل قبولی کاهش می دهد پس اگر روغن کاری مناسبی نداشته باشیم قطعات سیلندرداغ شده و به مرور زمان آنچه نباید اتفاق بیفتد می افتد. به علاوه اگر می خواهید شاتون خودرویتان مادام العمر برایتان کار کند بهترین راه توجه به مقوله روغن موتور است.

 

 

عدم وجود روانکاری مناسب

روانکاری قطعات باعث کاهش اصطکاک بین آن ها و روان کار کردن آنها می شود . حال اگر روانکاری درستی در کار نباشد بین یاتاقان ها و شاتون ها اصطکاک شدیدی ایجاد می شود که این مسئله رفته رفته موجب قفل شدن شاتون به دور میل لنگ می شود. لذا شاتون به شکل صحیح به دور میل لنگ نمی چسبد و پیستون به بغل ها و جداره سیلندر ضربه می زند. این برخورد ها همراه با صداهای هستند که از برخورد شاتون با میل لنگ و یاتاقان به وجود می آیند. در این حالت به اصطلاح می گویند که خودرو یاتاقان زده است و اگر در این حالت راننده سریعا خودرو را خاموش نکند ممکن است موتور خودرو قفل شده و یکی از پرخرج ترین حالت های گیرپاژ خودرو یا قفل شدن موتور را تجربه کند.

 

 

ختم کلام

در این مقاله شما را با تعدادی از اصلی ترین عوامل گیرپاژ خودرو یا قفل شدن موتور آشنا کردیم و در آینده اطلاعت بیشتری را در این خصوص در اختیار شما خواهیم گذاشت. امیدواریم اطلاعاتی که در این خصوص به دست آوردید هیچ زمانی مورد نیازتان واقع نشود و همواره با خودرویی سالم و پر قدرت به مسیر خود ادامه دهید.

 

۴.۸/۵ - (۵۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

تماس بدون کد 1894